logo boom7 boomverzorging

Bomen beschermen & boombescherming

Bomen lijken onverwoestbaar maar zijn net zo teer als jouw tenen. Als ik met mijn auto over jou tenen rijd heb je schade. Verzorg je je tenen daarna niet dan wordt langzaam maar zeker je verwonding erger, misschien krijg je zelfs een infectie. Die infectie op zijn beurt kan voorzichtig gezegd 'je dag verpesten'.

Als je over boomwortels rijdt kan ongezien een wortel breken. Een gebroken wortel kan een ingang zijn voor een infectie welke langzaam maar zeker de boom van binnenuit verwoest. Het begin van het einde van je boom.
 

Meppel Culinair 2017, de veroorzaakte schade in het Wilhelminapark

Hadden we al vraagtekens over dit evenement wat betreft schade aan de bodem en vooral de monumentale bomen in 2016 (foto's schade gazons), de editie 2017 heeft aantoonbaar veel schade veroorzaakt. De organisatie heeft niet alleen de voorwaarden van de vergunning (evenementenvergunning) geschonden, er is ook door onvoorzichtigheid bast van bomen gereden omdat de organisatie geen rijplaten heeft gebruikt - wat beslist een voorwaarde was van de vergunning.

Het evenement zorgt in de media voor berichten over overlast en schade aan de gazons. Helaas is de schade veel groter dan enkel schade aan gazons door bodemverdichting.

Bodemverdichting is onzichtbaar maar een groot probleem voor bomen. Door met zwaar materieel zoals vrachtwagens over de zachte bodem te rijden verdicht de bodem. Hierdoor kunnen de wortels van bomen niet meer ademen. De wortels sterven en de bomen zorden instabiel. Langzaam maar zeker worden bomen dus gevaarlijk.

De gemeente Meppel heeft om schade te voorkomen voorwaarden gesteld zoals het gebruik van rijplaten. Dat is een simpele en goedkope oplossing om bodemverdichting en dus schade aan bomen te voorkomen. Er is veel te weinig gebruik gemaakt van rijplaten.

Hier hadden rijplaten schade kunnen voorkomen:

rijplaten niet gebruikt door Meppel Culinair 2017
rijplaten niet gebruikt door Meppel Culinair 2017

Met zwaar materieel over wortels van bomen rijden is een overtreding van de voorwaarden van de vergunning.

vrachtwagen zonder rijplaten
vrachtwagen zonder rijplaten

De schade is niet enkel het gazon, de bodem wordt tot wel 60 centimeter verdicht, wortelgroei is hierdoor onmogelijk - een voorwaarde om bomen en zeker veterane en monumentale bomen vitaal te houden.

De volgende foto is echt heel naar om te zien voor boomverzorgers. 40 centimeter bast is van de boom gereden. Dit geeft infecties een grote kans. Dit is niets anders dan levensbedreigend voor de monumentale iep, vlak naast het oorlogsmonument.

grove bastschade
grove bastschade

De oorzaak van de schade op bovenstaande foto is simpel, bij het plaatsen van de toiletcontainer is het draaiboek, onderdeel van de evenementenvergunning niet gevolgd. De container had geplaatsd moeten worden op de verharding, niet tussen bomen.

Tijdens Meppel Culinair 2016 is dezelfde schade ontstaan. De sporen zijn opgevuld met aarde, nieuw gras is ingezaaid, maar de schade dieper in de grond is nog dezelfde. De schade is dus beslist niet hersteld. In 2017 is de zichtbare schade minder omdat de gazons minder nat waren dan in 2016.
 

Meppel Culinair 2018? Schade voorkomen - niet in het Wilhelminapark

Is in 2016 grote schade ontstaan, in 2017 is door de organisatie van Meppel Culinair nog grotere schade ontstaan door onwil. Dit mag beslist niet weer gebeuren. Daarom hoop ik dat Meppel Culinair 2018 niet weer in het park plaats zal vinden.

https://www.boom7.nl/boomverzorging/r15696-Meppel-Culinair-2017-schade.html

Mede door ons bovenstaande rapport is Meppel Culinair 2018 verplaatst.
 

Kroonprojectie is een verboden zone

Door de hoge bandenspanning zorgt een camper voor een grote druk op een klein oppervlakte van de bodem. Hierdoor onstaat diepe schade. Bovendien, wat doet een camper in een park? In de voorwaarden van de gemeente staat: 'geen materieel onder bomen plaatsen' en 'geen materieel in de kroonprojectie plaatsen'. De kroonprojectie is de loodrechte projectie van de kruin op de bodem. De gemeente is hierin al coulant, boomverzorgers gebruiken als norm de kroonprijectie plus anderhalve meter aan de buitenkant als 'verboden' zone, dat is de ruimte welke de boom nodig heeft om een gezonde toekomst te kunnen krijgen.

wat doet een camper in het Wilhelminapark
wat doet een camper in het Wilhelminapark
 

Gevolgen schade

Hat kan wel 5 tot 10 jaar duren voordat de gevolgen van wortelschade of bodemverdichting zichtbaar worden in de boom zelf. Dit komt omdat door bodemverdichting wortels langzaam afsterven, vaak na jarenlange strijd. De boom kan langzaam uitdrogen of erger, door de verzwakte wortels kan een boom geen weerstand meer bieden aan zwammen, parasieten welke een boom infecteren.

Meer over zwammen en infecties:
- Een van de mooiste bomen in het Wilhelminapark is gekapt
- Midden in Meppel is een grote boom omgewaaid, hoe kan dat nou?


Update: inmiddels heb ik de gemeente op de hoogte gesteld van de schade, een besluit volgt.
 

Verharding en de tegeltax



buren betegelen de hele voortuin
buren betegelen de hele voortuin


Buren betegelen de hele voortuin. Doen ze niet zelf, doet een stratenmaker. Bij het verharden zaagt de stratenmaker dikke wortels door - van de boom van de buren.

Helaas is de wortelkap funest. Je verwacht het niet. Tijdens harde wind, geen storm, gaat de boom plat, voorzienbaar eigenlijk. Foto's, uitleg en een flinke dosis sarcasme hierrrr op Treehugs.

Maar de stratenmaker heeft wel een tevreden klant. Of eigenlijk, de factuur is betaald.
 

Schoolvoorbeeldje...

In bomenstad Amsterdam hebben ze een boomhut in een park voor kinderen gemaakt. De spelende kinderen zouden de bodem onder de boom dichtlopen (bodemverdichting), waardoor water niet meer in de bodem weg kan zakken en de boom verdroogd. Hierom is onder aan de boom houtsnippers gestrooid. Moraal van dit verhaal: kindervoetjes kunnen dikke boom beschadigen.

Boomhut is op kruising Plantage Muidergracht/Plantage Parklaan. Of: Plantage Muidergracht 1 in Google maps en 'camera draaien'.

foto: Google Maps
foto: Google Maps
foto: Google Maps
foto: Google Maps
obj_2767.jpg
obj_2767.jpg
obj_2768.jpg
obj_2768.jpg
 

Schoolvoorbeeldje van hoe het niet moet...

Nieuwe bestrating voor Wilhelminapark 4 in Meppel. Aannemer Klaas K. uit S. schrijft op zijn website "Veilig, makkelijk en schadevrij graven!". Foto's laten een heel ander beeld zien.


Bij het afleveren van bouwmateriaal
Bij het afleveren van bouwmateriaal
Is het erg mis gegaan.
Is het erg mis gegaan.
Ook de 2e boom heeft schade: aan de stam en bodemverdichting, want zulk zwaar materiaal geeft een enorme wieldruk
Ook de 2e boom heeft schade: aan de stam en bodemverdichting, want zulk zwaar materiaal geeft een enorme wieldruk
4 pallets - 2 bomen beschadigd. Lutsers.
4 pallets - 2 bomen beschadigd. Lutsers.


Ik heb de bestuurder aangesproken en uitgelegd hoe schadelijk dit is. Sommige bast- en houtborende insecten kunnen van grote afstand ruiken dat een boom gewond is. "Moh, doen we altijd, kunnen ze best tegen."
 

Wortels kapotrijden en bodemverdichting

Als je met de auto onder een boom parkeert richt je mogelijk schade aan.

Bomen hebben buitengewoon gevoelige wortels die kunnen breken als je er met een auto overheen rijdt. Dat zie of hoor je niet. Na een wortelbreuk kan een infectie zich door de wortel of zelfs tot in de stamvoet binnendringen. Veel infecties hebben houtrot tot gevolg.

Het is de bedoeling dat kleine bomen later uitgroeien tot grote volwassen bomen. Dan is je auto allang door de metaalversnipperaar gegaan en maakt iedereen die dit leest zelf onderdeel uit van een bloemperkje. Maar die boom waar jij 5 minuten onder wilde parkeren moet er dan nog wel staan.

Parkeer altijd heel ver van de stam. Bijzonder ver, ook bij kleine bomen. Ook al heeft een kleine boom nog geen wortels waar jij nu parkeert, je verdicht de bodem zodat de boom later daar geen wortels kan maken. Hij kan dan niet uitgroeien tot een grote volwassen boom. Je ontneemt hem zijn toekomst.

Parkeer nooit op grond waar je ooit nog wortels wilt laten groeien.

obj_5618-g12.png
obj_5618-g12.png
 

Wat kan je doen?

Veel. Heel veel.

Voordat je in zee gaat met welke aannemer of architect dan ook:  

Maatregelen

 

Boomtaxateur

Mocht schade zijn ontstaan dan is het een idee om een boomtaxateur (dit ben ik niet) in te huren. Hij kan de waardevermindering van een boom berekenen. Dat mag de aannemer betalen, inclusief de factuur van de boomtaxateur.
 

Maaischade

Maaischade is heel goed te voorkomen door goede uitleg aan de bestuurder van de maaier. Ook is het belangrijk om heldere afspraken te maken over de kwaliteit van het werk

Hier een paar voorbeelden van heel slecht maaiwerk in een vakantiepark.


obj_5840.jpg
obj_5840.jpg
obj_5841.jpg
obj_5841.jpg
obj_5845.jpg
obj_5845.jpg

 

Waterstand/grondwaterniveau

Vooral beuken zijn buitengewoon gevoelig voor veranderende waterstand en/of beschadigde wortels door rijschade. Beuken hebben nauwelijks herstellend vermogen.

Op de foto een stomp van een heel grote beuk. Om de stamvoet veel vruchtlichamen van de reuzenzwam. De reuzenzwam tast de onderkant van de wortels aan. De boom wordt heel gevaarlijk. Een infectie is altijd onomkeerbaar.

De infectie/aantasting kan zich op op afstand van de stam bevinden, zie linksboven.

img_8606.jpg
img_8606.jpg

 

Heb je nog meer te zeuren?

Zeker, we blijven nog ff in het Wilhelminapark. Afgelopen zomer was evenement Meppel Culinair. Leuk, lekker. Ik was er ook. Helaas meende een sponsor dat het een goed idee was om terreinwagens in het park te zetten. Lees hierboven nog even dat zelfs kindervoetjes de bodem kunnen verdichten. Wat doet een SUV dan wel niet? Je zou van Landrover wat meer terreinkennis verwachten. Nee dus. Parkbewoners opgelet: Landrover is dus voor de show, ideaal om op uw oprit te zetten om te laten zien dat je een grotere hebt dan de buurman, niet voor het terrein. Aan u de keuze: Landrover of bomen. Niet alletwee.

http://www.meppelculinair.nl/images/fotos/2014/slides/54.jpg


 

Of hebben de Belgen een beter idee?


http://www.raaskalderij.be/2013/04/brussel-wordt-suv-vriendelijker/

Geert Starre

server clear NOK